Blog, Otracosa art collectie | Gustav Klimt

Wat is het weer volop genieten als ik de levering van Otracosa open maak en uitpak. Een serie art shawls, gemaakt van soepel vallende wol met zulk mooie voorstellingen. Stillevens, landschappen en portretten van o.a. Monet, Breitner, van Gogh en Klimt.

Ik vouw ze uit, voel hoe zacht ze zijn, sla ze om en bewonder. Als ik de vrouwen portretten zie wil ik meer weten en ga zoeken. Mijn voorkeur gaat deze keer uit naar Gustav Klimt.

Gustav Klimt, 1862, was een Oostenrijkse symbolistische schilder. Hij maakte vooral naam met zijn vrouwen portretten en symbolische werken, maar schilderde ook een groot aantal landschappen. Klimt liet zich inspireren door de Byzantijnse kunst, decoratieve elementen, hield van de zwierige art-nouveau (jugendstil) èn abstracte geometrie.

De vrouwen van Klimt

Klimt, portrettist in Wenen waar hij o.a. Adèle Bloch-Bauer, Fritza Riedler, Margaret Wittgenstein schilderde. En ook Judith, de Femme Fatale. De bijbelse personage Judith is een van de weinige figuren die Klimt meerdere malen heeft geschilderd. Volgens de Bijbelse overlevering belegerde de generaal Holofernes de Israëlieten. Tijdens de belegering kreeg Holofernes een oogje op Judith en nodigt haar uit voor een maaltijd in zijn tent. Judith voert hem dronken en als hij in slaap valt, ziet Judith de kans om hem te onthoofden en zo het volk van Israël te redden. Hiermee is Judith het perfecte voorbeeld van een femme fatale in de Bijbelse verhalen. Een vrouw die haar schoonheid gebruikt om mannen de verleiden en vervolgens hen ten onderbrengt. 

Maria Altmann en Woman in gold, portret van Adèle Bloch-Bauer

Maria is een Oostenrijks-Joodse vluchteling die in Oostenrijk net voor de Tweede Wereldoorlog het land uit moet vluchten naar de Verenigde Staten voor het Nazi-regime in haar land. Tijdens deze gebeurtenis werden vijf schilderijen uit haar ouderlijk huis gestolen die in bezit waren van haar familie, onder andere het portret van haar tante, Adèle Bloch-Bauer. De film Woman in Gold uit 2015 is gebaseerd op het waargebeurd verhaal van Maria Altmann over de juridische strijd om kunstwerken, waaronder het portret van Adèle Bloch-Bauer, terug in familiebezit te krijgen.

Klimt had regelmatig korte romances met modellen die voor hem poseerden en voortdurend (half)naakt door zijn atelier liepen. 

De meest duurzame relatie had hij met Emilie Flöge ( klik voor informatie via ELLE DECOR) een getalenteerd kledingontwerpster. Het leven van Gustav en Emilie was verweven met een diep gevoel van vriendschap, liefde en creatieve inspiratie.

Wie was Emilie Flöge, de revolutionaire ontwerpster achter (en in) de schilderijen van Gustav Klimt?

Gustav klimt en Emilie Flöge

In 1904 opende Emilie, samen met haar twee zussen, het Schwestern Flöge – atelier in de levendige Mariahilfer straat in Wenen – een nogal ongebruikelijke onderneming in die tijd voor drie vrouwen van in de dertig die nog niet getrouwd waren.

Gustav zelf nam gretig deel aan Emilie’s creatieve inspanningen. Beïnvloed door de eerste stappen van de feministische beweging, die Europa zou overspoelen, maar ook door de Boheemse stijl van Klimt, was de kleding vaak het resultaat van een teaminspanning. Beide creatievelingen hielden ervan om te experimenteren met originele vormen en kleurrijke combinaties. Hij ontwierp voor haar en vice versa.

Beiden droegen ze, geïnspireerd door de Japanse cultuur, doorgaans ruim zittende kleding, Klimt meestal een lang indigoblauw tuniek met daaronder platte sandalen. Speelse en fladderende silhouetten, later ook inspiratie voor de Hippie cultuur. Emilie ontwierp avant-garde kledingstukken met een verhoogde taille, wijde mouwen en gedetailleerde accenten geïnspireerd op Hongaars en Slavisch borduurwerk. Haar creaties zouden een duidelijk afscheid zijn van de traditionele damesmode, die vaak te beperkt en verstikkend was. 

Na de dood van Gustav bleef Emilie in haar atelier werken tot de Anschluss van 1938, en ondanks het verlies van de meeste van haar klanten, bleef ze enkele jaren voortbestaan ​​vanuit haar appartement op de bovenste verdieping aan de Ungargasse Strasse 39, waar ze leven en zin gaf aan een vrij en gepassioneerd gevoel voor mode – net als de liefde die ze deelde met Klimt.

schilderij sjaal klimt

Natuurlijk had ik al eerder informatie opgezocht over Klimt, zoals ik dat ook doe bij al de andere kunstschilders. Ik vind het fijn om te weten wat er op die prachtige shawl verbeeld staat, ‘het verhaal achter’. Over Emilie Flöge  wist ik heel eerlijk nog niet zo veel. Ze doet me een beetje denken aan Frida Kahlo. Een vrouw waar ik ook zoveel bewondering voor heb, en met mij velen. Emilie was inspirerend met een vogelvrije geest en opende (samen met haar zusters)  een modesalon, verrukkelijk! Ik heb genoten en ga verder met uitpakken van al het Lovely Scarfs moois.

Lieve groet, Jessica